Mediawijsheid

Digitale oefenkansen, ze liggen soms voor het grijpen

Het verhaal van Rachida en Bieke

ODOK blog

“Had jij geen afspraak in het interimkantoor” vraagt Rachida aan Bieke. “Jawel, maar ik ben er niet geraakt”. Hoezo? Er ontspint zich een gesprek tussen de twee en dan blijkt dat Bieke de afspraak niet echt vergeten is zoals ze eerst beweerde. Ze vond eenvoudig haar weg niet en ze was bovendien nerveus om in een vreemde stad rond te lopen en de weg te zoeken. De weg vragen aan vreemden vertrouwt ze niet helemaal.

“Heb je Google maps of streetview al geprobeerd?” polst Rachida. Daar had Bieke helemaal niet aan gedacht. Rachida toont even hoe het gaat. Dan blijkt dat er nog wel meer zaken zijn die Bieke kunnen helpen in haar zoektocht naar werk. Gelukkig is Rachida een ervaren en betrokken vrijwilligster die haar mensen kent en de situatie snel kan inschatten.


Het verhaal hierboven illustreert perfect waar het in het project Ondersteuning Digitale Oefenkansen (ODOK) om gaat. Het zou dan bijvoorbeeld kunnen eindigen in een doorverwijzing naar Ligo, een CVO of het lokale Digipunt.

Merk je soms ook dat de mensen waar je je voor inzet niet meer meekunnen met de digitale versnelling? Voel je niet meteen de behoefte om het zelf allemaal uit te leggen en te tonen? Wil je je groep ondersteunen door hen de weg te wijzen naar laagdrempelige oefenkansen?

Dat kan! Avansa biedt 3 gratis workshops om je medewerkers en/of vrijwilligers op te leiden, zodat ze jouw doelgroep kunnen helpen om digitaal vaardiger te worden.

Wil je meer weten over het project ODOK? Klik hier voor de projectfiche.

Met steun van de Koning Boudewijnstichting en het ING Fonds voor een digitalere samenleving

Contact en meer informatie

Datum bericht wo 27 oktober '21